lunes, 29 de octubre de 2012

Tercera entrada

Aquesta entrada està enfocada en els 10 principis de Zabala i Arnau (2007) que vam veure el passat dijous a la classe de bases didàctiques i disseny curricular.
La classe va començar parlant de que la qualitat a l'educació es mesura amb resultats, que la qualitat està en el procés... Però finalment vam aprofundir d'allí on parteix la LOGSE, es a dir els principis psicopedagògics del constructivisme que vol dir que l'alumne construeix l'aprenentatge i que el que aprèn a l'escola ho sàpiguen aplicar a la vida.


Els 10 principis son els següents:



  • 1. Coneixements previs com a punt de partida:

Que vol dir que es millor partir d'allò que el nen ja sap, tenint en compte que el que sap pot ser erroni, per això hi ha que identificar els errors i això pot condicionar tot el procés. Mai es comença de cero.


  • 2. Vinculació significativa:

Hem de fer una vinculació significativa, una relació amb el que ja es sap i amb el que s'acaba d'aprendre, es a dir un nou coneixement.
Un exemple molt clar es quan un nen sap el que es un cavall i quan veu un ase pensa que es un cavall.



  • 3. Nivell de desenvolupament:

Es la etapa en la que estan els alumnes. "No es que un alumne sempre siga que es dolent o que es porta malament, pot ser es que està a una etapa cognitiva diferent a la dels seus companys".
Quan això succeeix, hi ha que ajudar-los a passar de fase i evolucionar, identificant-ho abans.



  • 4. Zona de desenvolupament proper (Vigotsky) amb la seva teoria del constructivisme:

Fa referència a l'aprenentatge de l'habilitat social i la importància del llenguatge.
La zona de desenvolupament proper es la distancia entre el que se fer i el que he d'aprendre, es a dir, el que no se fer.
Alló que el nen sap fer amb ajuda per arribar al nou aprenentatge que farà sol (aquí es on ha D'intervindre el mestre). La funció d'ajuda per arribar al nou aprenentatge s'ha de fer amb compte ja que si es massa elevada pot desmotivar i pot no arribar-se a assolir l'aprenentatge.



  • 5. Disposició de l'alumne per el propi aprenentatge:

Equilibri emocional del mon es a dir el nen pot tenir febre i no participar a la classe. Les situacions emocionals influeixen en l'aprenentatge.



  • 6.Significativitati funcionalitat dels nous continguts:
Perquè un alumne aprengui eficaçment ha de veure la utilitat d'aquell contingut, que ell mateix vegi que té una finalitat.



  • 7. Activitat mental i conflicte cognitiu:
Això vol dir que l'aprenentatge no sigui ni massa fàcil ni massa difícil, perquè creïn conflicte cognitiu perquè el nen hi pensi i creï curiositat."PASSIÓ PER APRENDRE"




  • 8. Actitud favorable, sentit i emoció:
Una activitat a més d'estar ben preparada hem de tenir l'actitud dels alumnes perquè n'aprenguin alguna cosa d'ella. La motivació no esta basada només en la novetat, es basa en aconseguir la motivació de l'aprenentatge per l'aprenentatge, basat en L'interès propi per aprendre. El valor del premi en algun moment es educatiu (Per exemple els Gomets.)



  • 9. Autoestima, autoconcepte i expectatives:
Idees sobre un mateix, per els desenvolupaments de nous continguts (fins on està el meu tope, que penso de jo mateix? com hem valor?...)



  • 10. Reflexió sobre l'aprenentatge, metacognició:
Reflexionar sobre el que feim per aprendre.


Han estat molt interessant aquestos coneixements, nous per a mi però estic segura de que hem serviran per al meu futur com a docent, tenc clar que al llarg de la meva carrera no hem desfaré d'aquestos 10 principis ja que això hem servirà tant a jo com als meus alumnes de com portar a terme un aprenentatge que sigui útil per a la resta de els seus camins.
Per altra banda m'agradaria reflectir el punt numero 7 que diu “passió per aprendre” i explicar-ne que si avui en dia a alguns mestres els importàs més que els seus alumnes aprenguin que els sous que guanyin a final de mes pot ser si arribaríem a ensenyar a nens que tinguin aquesta passió per aprendre de la que parlam i no només siga per aprovar els exàmens.
Amb aquest darrer comentari hem ve un exemple al cap, un dels primers dies de classe on la mestra ens va posar un vídeo d'una nena que gràcies a l'explicació de la mestra sobre els planetes va arribar a ser astronauta. Aquest vídeo reflexa clarament el que deim aquí de passió per aprendre.



No hay comentarios:

Publicar un comentario