lunes, 5 de noviembre de 2012

Conferència Zabala: Competències.

Segons Zabala tots aprenem per competències.
El terme competències ve del món de les empreses, llevo va passar a la universitat i l'escola, el seu significat es la capacitat de resoldre problemes nous i ja als segles passats els mestres ja defensaven l'ensenyament per competències.


















 
En Zabala planteja preguntes com per què hem d'ensenyar competències? Per què hem d'ensenyar? Quin paper té l'escola? i la resposta es clara la funció de l'escola es educar en lloc de socialitzar, instruir com a complement d'educar, formar ciutadans autònoms...
L'escola té varies funcions; entre elles està el model propedèutic, seleccionar als alumnes per arribar a ser universitaris i no només formar a futurs universitaris, sinó també bons ciutadans, es a dir l'escola ha de oferir una formació integral per a la vida.





En Zabala planteja la pregunta de Per què ha de servir l'escola? Quins problemes hi ha? Ell contesta que estem formats per models propedèutics i selectius, i això es possible perquè volem formar per a la vida i hi ha coneixements suficients per acceptar el repte, però està a les nostres mans aconseguir-ho.
 Per ser competent s'han de complir les "4 potes", si ens falta alguna "pota" som incompetents, hem de posar-hi ganes, sinó no surt, aquestes "potes" han d'estar interrelacionades:



1. Conceptes: Construcció personal.
2. Fets: Memoritzar (actualment finalitat de l'educació)
3. Procediments: Pràctica (mitjançant un model, per exemple aprendre a ballar)
4. Actitud: Experiència personal.

En Zabala defineix el terme competències com la capacitat o habilitat de efectuar tasques o fer front a situacions diverses, es competent aquell que sap resoldre situacions complexes.
En L'Àmbit de l'educació una competència consisteix en una intervenció eficaç en els diferents àmbits de la vida, per mitjà d'accions, actituds, procediments i conceptes.
Per resoldre les situacions s'ha de seguir un procés, analitzant la situació, seleccionant l'esquema d'actuació (plantejar les opcions que tenim), triar l'opció que més m'interessi i en darrer lloc hem de saber executar la competència.
Com s'aprèn a fer? la resposta a aquesta pregunta és FENT, mitjançant un model expositiu (per exemple una classe magistral) Si volem comprovar que estas aprenent necessit preguntar, posar exemples, practicar (depèn de la persona les vegades que ho hagi de practicar)
Les característiques de les competències son:
1. Funcionalitat: Saber per què ( avanç d'explicar alguna cosa a classe fer una introducció de per a que ens servirà).
2. Analitzar la situació complexa (plantejant problemes)
3.Saber triar la situació.
4.Ensenyar de manera diferent.

Les conseqüències d'educar per competències son:
1.Les disciplines que son una realitat, bàsiques però no suficients.
2.Necesiten explicar allò que es comú de tots.
3.Aprendre a aprendre, mitjançant un model (MESTRE).
4.Enfocament globalitzador.

Com a reflexió personal, jo pens que es molt important ensenyar i aprendre per competències ja que es fa així des de fa segles i fins ara la feina feta es bona, també pens que es interessant que es conegui el terme competències amb tot el que implica, tant les 4 potes com les característiques com les conseqüències... Per així poder desenvolupar tant l'aprenentatge com l'ensenyament com cal.
M'agradaria remarcar el moment on en Zabala diu que per que hem d'ensenyar i quin paper té l'escola i el public respon que les educar en lloc de socialitzar, instruir com a complement d'educar, formar ciutadans autònoms... Aquesta part m'ha agradat força ja que hem fa sentir bé el fet de que hi hagi gent que vegi l'escola com a tal i als mestres com als "elegits" per desenvolupar la tasca d'educar, instruir...I no com el comentari que he sentit fa poc que m'ha posat la pell de gallina " Les escoles son APARCA-NENS, per educar-los ja hi son els pares"
En darrer lloc esmentar que m'ha semblat força interessant veure la conferència a classe i tenir que fer l'entrada setmanal al bloc sobre les competències, ja que per fer la meva activitat he hagut d'escoltar la conferencia un altre cop i m'ha agradat adonar-me'n del que estic aprenguen.


VIDEO ANIMOTO:
 
 
 


No hay comentarios:

Publicar un comentario